
Попит є – грошей нема.
Так стисло можна охарактеризувати стан ринку. Основною проблемою є стрімке падіння кількості платоспроможних замовників послуг охорони.
Якщо розглядати сегмент фізичної охорони, традиційними замовниками даних послуг були будівельні компанії, офісні центри, великі торгові мережі. Кожна з цих галузей зараз переживає не найкращі дні. Будівельний ринок «стоїть», більшість будівництв «заморожені» через відсутність попиту та фінансових можливостей потенційних покупців. У разі війни вкладення коштів у нерухомість не вважається кращим варіантом. Бізнес-центри столиці заповнені у найкращому разі на 40%. Тенденція віддаленої роботи, яка зародилася під час пандемії, сьогодні лише посилилася. Також відвідування столичних торгових центрів зараз більше схоже на туристичну прогулянку: продавці вже починають зазивати покупців, як на східному ринку. Залишаються нечисленні об’єкти, власники яких можуть собі дозволити найняти фізичну охорону, але за цей сегмент починається справжня конкурентна війна.
Конкуренція, демпінг, якість послуг
На тлі падіння кількості об’єктів, що охороняються, між компаніями розгортаються цінові та маркетингові баталії. У результаті страждають усі: і охоронні фірми і замовники. Охоронні фірми працюють практично в «нуль», заощаджуючи на заробітних платах співробітників (і не тільки охоронців, а й персоналу, який займається перевіркою служби). Клієнт отримує неякісну охорону, яка приносить йому більше головного болю, ніж спокою та впевненості у надійному захисті майна. Після цього, закономірно, клієнт йде по новому колу, змінюючи охоронну компанію і «наступаючи на ті ж граблі». Ціна – один із основних факторів, що впливає на якість послуг. Купуючи в магазині продукт за ціною 10 грн і чекаючи від нього смаку аналога, який коштує вп’ятеро більше – наївно. У цій ситуації єдиний правильний підхід – відверте інформування замовника про варіанти послуг та градацію їх від економ-класу з мінімальними показниками якості до рівня, що відповідає всім вимогам замовника.
Мобілізація. Як впливає на охоронний ринок?
Анонсований урядом механізм бронювання працівників «на землі» не спрацював. З одного боку – вимоги, що висуваються для бронювання співробітників, можуть виконати далеко не всі. З іншого – існує низка бюрократичних перешкод, які подолати також не всім вдається. Найбільш успішно бронювання реалізовано у секторі держкомпаній та установ. Решта – у чергу. Охоронні фірми – не виняток. З огляду на те, що в охоронному бізнесі більшість – колишні військовослужбовці та співробітники інших силових відомств, від 20 до 50% найбільш підготовлених із них – вже в армії. Чи є дефіцит персоналу? Загалом – ні, але лише «завдяки» зростаючому рівню безробіття та залученню претендентів з мінімальним досвідом.
Фізична охорона об'єктів у зоні ведення бойових дій та на тимчасово окупованих територіях.
Було б дивно оминути це питання. Під час першого етапу війни кілька об’єктів, які охороняє наша компанія в Київській області, перебували в зоні бойових дій. Охорона не була вчасно знята і була там аж до звільнення нашого регіону. Рішення було прийнято виходячи з реалій, у яких перебування на об’єктах було безпечнішим, ніж пересування по відкритій місцевості. Характер першого етапу бойових дій дозволив зберегти життя співробітників та захист майна насамперед від мародерів. У той же час, сьогодні війна набуває інших форм. Міста і селища, в яких ведуться бої, знищуються до фундаменту будівель. Ні про яку безпеку майна, а тим більше безпеку персоналу мови йти вже не зможе.
Дещо інша картина спостерігалася на тимчасово окупованих територіях. За наявною інформацією, низка охоронних фірм продовжувала свою діяльність. Це швидше виняток із правил, проте інформація точна. Після звільнення Херсона до керівників подібних фірм виникали питання про сприяння ворогові (сплату податків, передачу транспортних засобів, …). Чи зможуть вони відповісти на ці питання – поки не відомо.
Матеріали підготовлені фахівцями компанії “Еліт-Груп”.